Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
Czw 17 Mar 05, 16:53:22 Trial i wszystko co się z nim wiąże... |
|
|
przesunąłem tamten temat z warsztatu ale go gdzieś wessało..
wypada mi przeprosić jedynie i poprosić o zaczęcie nowej dyskusji... .
Odblaski ratuja życie.
Umieszczanie w stopce tresci reklamowych (adresow internetowych, danych kontaktowych firmy, etc.) o charakterze komercyjnym jest usluga platna (100zl netto/m-c +23%VAT). |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 17:10:57 |
|
|
Skoro mam y nowy temat to zaczynamy, wieć chodzi tu o to żeby nauczyć się kilku tricków,
dlatego więc będziemy się spotykać i ćwiczyć,
Uzupełniamy liste obecności.
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
Reklama |
|
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
Czw 17 Mar 05, 17:12:51 |
|
|
ja tam na swojej kozie pewnie nic nie zrobię ale zgłaszam swą obecnośc...
Odblaski ratuja życie.
Umieszczanie w stopce tresci reklamowych (adresow internetowych, danych kontaktowych firmy, etc.) o charakterze komercyjnym jest usluga platna (100zl netto/m-c +23%VAT). |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 17:19:08 |
|
|
Bez trialowego roweru też można sie czegoś nauczyć a na początek taki chyba wystarczy. Moj bike też nie jest stworzony do tego typu akrobacji, ale zobaczymy
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
Czw 17 Mar 05, 17:29:20 |
|
|
nie wiem czy chcę męczyć mojego górala... wolałbym to robić na rowerze specjalnie do tgo przystosowanym... ale cóż.... jak się lubi co się nie ma, to się lubi co się ma
Odblaski ratuja życie.
Umieszczanie w stopce tresci reklamowych (adresow internetowych, danych kontaktowych firmy, etc.) o charakterze komercyjnym jest usluga platna (100zl netto/m-c +23%VAT). |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 17:45:19 |
|
|
Ale kto tu mówi o męczeniu, ja też nie mam zamairu aby mój bike się rozpadł ale takie rzeczy jak jazda na jednym kole to nie wymagają chyba super sprzętu
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 17:51:54 |
|
|
Ja jestem dość ciężki i też mi się nie uśmiecha skakać na moich nowych kółkach, troche mi szkoda, mimo iż są wzamcniane to są przecież jakieś granice
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
fr33
Status: Offline
Dni: 7041 (99%)
Postów: 933
Wiek: 42
Częstochowa
|
Czw 17 Mar 05, 18:13:49 |
|
|
co Wy gadacie za glupoty:P ... jak sie nie rzuca rowerem i skacze sie delikatnie to nic sie nie stanie ... stadium psucia zaczyna sie dopiero jak opanujesz skakanie na tylnym kole ... do tego czasu jest luzik |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 18:36:20 |
|
|
właśnie dlatego mówię, że nie wszytko (np skoki) ale wiele rzeczy można potrenować bez szkody dla roweru
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
Czw 17 Mar 05, 18:47:20 |
|
|
jak ktoś chce sobie pocztać to zapraszam do lektury
Co to jest Trial?
Definicje Trialu ciężko jest podać, lecz można ja określić w tych słowach: Jest to sport, który polega na skakaniu przez wszelakie przeszkody naturalne i nie naturalne np. skałki, murki itp. Trial Rowerowy wywodzi się od Trialu motorowego, który powstał ok 20 lat temu. Trial Rowerowy powstał po to, aby młodzi, „Moto Trialowcy” mogli uczyć się bezpiecznie równowagi i niektórych trików. Niektórzy jednak zakochani w rowerze postanowili pozostać na nim i tak narodził się Trial rowerowy. Do dziś Hiszpania uważana jest za kraj gdzie narodził się Trial rowerowy. Trial jest chyba najbardziej destrukcyjnym sportem rowerowym, który wymaga najbardziej sprawnego technicznie roweru. Każdy, kto chce konkurować na zawodach musi godzinami, tygodniami, miesiącami i latami ćwiczyć najprostsze triki doprowadzając je do perfekcji. Dla większości trialowców znaczna cześć treningu poświęcana jest ćwiczeniom, próbom jak i na poprawianie swoich umiejętności. Wszystko to jest monotonne, ale bez treningu tego typu nie osiągniemy niczego. W tym sporcie najważniejsza jest równowaga, dlatego praca nad balansem jest najważniejsza i bardzo użyteczna. Najlepiej jest trenować w grupie z osobami lepszymi od siebie.
Rower do trialu, z czym to się je?
W Trialu rowerowym wyróżniamy 2 typy rowerów: tzw. Stock’i (czyt. Stoki, rower do trialu z [1]kołami) i Mod'y (wiadomo jak czyt. Również rower do trialu powiedziałbym, że najbardziej typowy, z tym, że na 20 kołach). Każdy z nich ma swoje zalety i wady, jak również charakterystyczną technikę jazdy.
Pierwsze, co się rzuca w oczy jest wysokość ramy. Rura, podsiodłowa jest skrócona do tej długości, aby rura górna przedniego trójkąta tworzyła kąt 0 stopni (linie prosta) z rura górną tylnego trójkąta. Potocznie mówi się na to, że rama jest iska, więc pierwszym aspektem ramy trialowej jest to, że jest po prostu niska.
Kolejna również widoczną na pierwszy rzut oka rzeczą jest mała korba. Korba w zamieszczonym tutaj rowerze posiada wolnobieg z przodu i zablokowany bęben w tylnej pieście. Korba w stocku musi posiadać tzw. Rock ring, czyli osłonkę na koronkę kobry, gdyż w trialu często można spaść na korbę. Ogólną zasadą małej zębatki z przodu jest fakt, iż rower trialowy posiada przełożenie prawie w stosunku 1:1. Najczęściej spotykanymi przełożeniami są 22:16 w wypadku korby ze sztywną koronka z przodu i wolnobiegiem w tylnej pieści i 18:15 w wypadku korby z wolnobiegiem z zablokowanym bębnem w tylnej pieście.
Kolejną ważną i najprostszą do zrobienia we własnym rowerze trialowym jest skrócenie łańcucha. W tym rowerze jest on skrócony prawie do maksimum. Dzieję się tak gdyż gdyby łańcuch byłby normalnej długości podczas skakania, po prostu by spadał z zębatek.
Następnie chciałbym abyś zwrócił uwagę na tylny trójkąt[2]. Jak by porównać zwykły rower MTB do roweru trialowego zauważyłbyś, że nie dość, że tylny trójkąt jest skrócony to jeszcze wysokość suportu nad jest równa bądź wyższa niż baza kół [3].
Tylny trójkąt został skrócony po to, ażeby łatwiej się skakało, lecz jeżeli zostanie za mocno skrócony (w stockach się skraca prawie do, maximum lecz w modach zostawia się całkiem dużo) to się będzie nam skakać za lekko i wywrócimy się na plecy. Wysokość suportu również ułatwia skakanie, lecz jeżeli będzie za wysoko (przykł. Marc Vinco promodel by koxx) będziemy musieli dać dłuższy i wyższy mostek.
Kolejną również niezbyt widoczną rzeczą charakterystyczną dla roweru trialowego są opony. Opony powinny mieć gęsty bieżnik najlepiej w kostkę. Opona musi mieć bardzo duża przyczepność do podłoża. Przednia opona powinna mieć rozmiar w okolicach 2.1; lecz tylna w granicach 2,3- 2,5 czyli już szersza opona. Ciśnienie w oponie powinno być takie, że gdy położysz tylne lub przednie koło na kancie jakiegoś schodka to dociskając oponę do kantu to obręcz nie powinna dojść do schodka.. Jeżeli dojdzie i za mocno dociśniesz (zdaża się najczęściej przy skakaniu) złapiesz tzw. snake;a czyli po prostu przebijesz dętke.
Na zamieszczonym rysunku niestety nie widać szerokości obręczy. Tylna obręcz w porównaniu do zwykłych obręczy MTB jest bardzo szeroka. Szerokość obręczy w normalnym rowerze waha się przy 25mm.w typowym rowerze trialowym waha się przy 38-47mm
Przednia obręcz również jest szeroka, lecz nie aż tak... Waha się przy 32mm. Gdy będziemy posiadali wąską obręcz jazda przy niskim ciśnieniu w dętkach może spowodować, że opona się „wygnie” czyli zwinie, co jest bardzo niebezpieczne podczas skakania.
Kolejną bardzo ważna sprawą, której niestety na rysunku nie zobaczymy są hamulce. Hamulce muszą łapać z ogromną siła punktowo tzn. nie mogą mieć dużej modulacji siły hamowania. Gdy zaciśniemy dzwignie hamulca, ma on trzymać koło i go nie puścić. Najlepszym, lecz niestety również najdroższym jest zakupienie na tył Magur HS 33 z trialowymi klockami np. koxx bloxx, Zoo Pads, Plazmatic itd. Koszt takiego hamulca to ok. 450zł Tańszym i wg. niektórych lepszym rozwiązaniem jest kupno porządnych v-brake'ów z klockami, których koszt jest w granicach 200-300zł. Na przód potrzebny jest silny Hamulec, gdy już potrafimy troszkę lepiej jeździć. Na początku wystarczy najzwyklejszy v-brake. Przy hamulcach trialowcy stosują pewną sztuczke;. Smarują obręcze najzwyklejszym lepikiem (smoła). Zwiększa to znacznie sile hamowania jednak przedobrzenie powoduje, że smoła staje się oleista i wtedy hamulec działa gorzej jak wcześniej. Daje to pisk, który jest charakterystycznym dźwiękiem dla roweru trialowego.
Jest jeszcze wiele ważnych aspektów, lecz te będą omówione później. To są najważniejsze cechy, na które powinieneś zwrócić uwagę przy zakupie jakiegokolwiek roweru do trialu:
Niska rama z trialową geometrią (krótki tylny trójkąt, wysokość suportu, baza kół itd.), która jest nie większa jak 10;
Bardzo dobre hamulce
Szerokie opony i wytrzymałe obręcze (na przód liczy się w sumie bardziej waga jak wytrzymałość)
Korba z rock ringiem i najmniejszą koronką, najlepiej 22 zęby
Skrócony łańcuch
Jeżeli chodzi o moda to nie ma aż takiego problemu, gdyż po prostu nie ma NIEtrialowej ramy typu MOD (przyp. że BMX to nie mod). Więc z zakupieniem moda nie ma dużego problemu. Najtańszą wersja jest zakup używanego, gdyż w sklepie nie dostaniemy potrzebnych nam części.
Mod czy Stock?
Wielu początkujących się pyta, który z tych rowerów jest lepszy i na którym się lepiej/łatwiej skacze? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niektóre rzeczy łatwiej zrobić na stocku a inne z kolei łatwiej na modzie.Cieżko mi opisać, co się robi, na którym łatwiej a co trudniej z tego powodu, że zakładam, że nie znasz nazw trików w trialu. Generalnie każdemu na początku proponuje pojeździć na swoim rowerze i zobaczyć, co mu wychodzi a co nie. Tutaj nie mowie o jeździe przez 3 miesiące tylko jak już mamy jakieś pojęcie o Pedal-up'ie (pot. Podkręcenie) i Side-hopie, gdyż właściwie te tricki decydują o wyborze roweru. Wiadomo, że nie ma znaczenia czy to mod czy stock każdy z tricków da się zrobić jednak niektóre po prostu łatwiej się robi na Stoku inne na modzie. Na modzie łatwiej zrobisz sidehopa i łatwiej będziesz przechodził sekcje na dwóch kołach. Ogólnie łatwiej się robi tricki z pedal-kicka (kopnięcia). Na stocku z kolei łatwiej zrobić pedal-upa ze względów na wielkość kol. Łatwiej również jest zrobić odmianę Ped-al.-upa, która nazywa się touch-hop (do standardowego podkręcenia dodajemy dobicie przednim kołem o przeszkodę) co jest bardzo efektowne. Niestety na modzie tego tricku praktycznie się nie da zrobić ze względu na długość roweru. Również łatwiej wskoczyć na tzw.haka czyli zawiesić się przednim kołem na przeszkodzie.
Wybór roweru zależy od Ciebie. Nikt Ci nie powie co jest lepsze co gorsze. Po prostu musisz pojeździć trochę na jednym i drugim.
[1] 1 Cal to ok. 2,54cm. 26 - to średnica koła.
[2] To tam gdzie jest koło, konkretnie jest to rura łącząca środek suportu (to na czym się obraca korba) z środkiem ośki tylnej piasty czyli po prostu haka
[3] Baza kół jest linia łącząca środek przedniej osi piasty z tylna .
Odblaski ratuja życie.
Umieszczanie w stopce tresci reklamowych (adresow internetowych, danych kontaktowych firmy, etc.) o charakterze komercyjnym jest usluga platna (100zl netto/m-c +23%VAT).
Ostatnio zmieniony przez Siwy dnia Czw 17 Mar 05, 22:13:13, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 19:19:31 |
|
|
Ale się Siwy postarałeś, widać, że naprawdę Cię to kręci jak szukasz tylu rzeczy o trialu. Dzięki Tobie mamy wiele informacji, Dzięki
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
Czw 17 Mar 05, 19:40:52 |
|
|
a dziękuję... ostatnio się tym bardzo zakręciłem... mam dużo takich wypocin ale nie wiem czy jest sens je zarzucać...
Odblaski ratuja życie.
Umieszczanie w stopce tresci reklamowych (adresow internetowych, danych kontaktowych firmy, etc.) o charakterze komercyjnym jest usluga platna (100zl netto/m-c +23%VAT). |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 20:00:36 |
|
|
najlepiej jak by były na jakiejś stronce to wtedy można link zapodać i jest krócej, ale jak nie masz na stronie to zamieszczaj informacji nigdy nie za wiele
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 22:44:04 |
|
|
No ładnie poszalałeś Siwy, kiedy ja to teraz wszystko przejże, zajęcie na krótkie wiosenne wieczory
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
MonteRochee
Status: Offline
Przebieg: 7105 (100%)
Kondycha: 1726
Kawodrza Dolna
|
Czw 17 Mar 05, 23:07:35 |
|
|
Tworzy sie nowa era naszych raidersów POZDRO
...pozdrowienia dla wszystkich rowerowych teoretyków...ja jak Speedy jeszcze żyję... |
|
Powrót do góry |
|
fr33
Status: Offline
Dni: 7041 (99%)
Postów: 933
Wiek: 42
Częstochowa
|
Czw 17 Mar 05, 23:16:32 |
|
|
prosze Was o jedno... nie ograniczajcie sie tylko do trialu... wiem ze to fajne i na poczatek kreci niesamowicie .. ja jak sie uczylem to przez 2 miechy jezdzilem z siodlem na max spuszczonym i 1atm w oponach .. pozniej mi pszeszlo bo uswiadomilem sobie ze kolebka rowerow gorskich jest cross country .. tego sie trzymajcie ..
trial warto umiec bo jest to bardzo edukacyjna dyscyplina ale.. nie ma jak hardcore po szlakach |
|
Powrót do góry |
|
MonteRochee
Status: Offline
Przebieg: 7105 (100%)
Kondycha: 1726
Kawodrza Dolna
|
Czw 17 Mar 05, 23:25:12 |
|
|
Free miałem to samo jeszcze na starym stalowym Scoucie
...pozdrowienia dla wszystkich rowerowych teoretyków...ja jak Speedy jeszcze żyję... |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Czw 17 Mar 05, 23:25:21 |
|
|
Nie mam zamiaru, szczególnie, że przedewszystkim rower służy mi do jazdy nie nie mam zamiaru rezygnować z jego podstawowej funkcji, trial (o ile w ogóle moge to tak nazwać w swoim przypadku) to tylko dodatek w celu urozmaicenia.
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
Pią 18 Mar 05, 7:54:41 |
|
|
Free ale ja nie mam zamiaru wykorzystywać trialu na górskich szlakach...
będę go wykorzystywał zazwyczaj w aglomeracji miejskiej pełnej nagromadzonych przeszkód architektonicznych...
nie będę tego robił na moim góralu tylko mam zamiar kupić używaną trialówkę (Mod'a, bo takie mi odpowiadają) czekam na 18-nastkę i w wakację zaczynam "Szkołę trailu dla początkujących"
Odblaski ratuja życie.
Umieszczanie w stopce tresci reklamowych (adresow internetowych, danych kontaktowych firmy, etc.) o charakterze komercyjnym jest usluga platna (100zl netto/m-c +23%VAT). |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Pią 18 Mar 05, 8:37:55 |
|
|
To jest dobre ja w tym roku nie mam już co liczyć na taki przypływ gotówki, chyba że wypalą jaedne plany, ale i tak chyba nie będę inwestował w rower trialowy
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
fr33
Status: Offline
Dni: 7041 (99%)
Postów: 933
Wiek: 42
Częstochowa
|
Pią 18 Mar 05, 12:52:14 |
|
|
Siwy napisał: | Free ale ja nie mam zamiaru wykorzystywać trialu na górskich szlakach...
|
na szlakach sie tez przydaje.. baaardzo sie przydaje.. panowanie nad rowerem itp .. sam sie przekonasz ze jest latwiej jak sie zna te podstawy trialu .. |
|
Powrót do góry |
|
Siwy
Status: Offline
Dni: 7066 (99%) Poj. silnika: 600
Postów: 1676
Częstochowa Raków
|
Pią 18 Mar 05, 14:23:46 |
|
|
dobrze, ja wiem że te umiejętności się np. w terenie przydają... ale ja nie będę ich tam raczej wykorzystywał... i to dokładnie napisałem, ja to ja... nie wiem po co ta rozmowa...
Odblaski ratuja życie.
Umieszczanie w stopce tresci reklamowych (adresow internetowych, danych kontaktowych firmy, etc.) o charakterze komercyjnym jest usluga platna (100zl netto/m-c +23%VAT). |
|
Powrót do góry |
|
szczepan
Status: Offline
Dni: 7043 (99%)
Postów: 3236
Wiek: 37
cZwA/ ŁdZ / kRk / wrocLove
|
Pią 18 Mar 05, 14:26:44 |
|
|
Jk to po co pewnie dla podtrzymania tematu, a jeśli zaczniemy z niego zbaczać to już nie nasza wina (choroba cyklozowa)
© Copyright by Szczepan ® All Rights Reserved
|
|
Powrót do góry |
|
|